cele mai populare postări

sâmbătă, 17 martie 2018

piri reis

Harta lui Piri Reis
În 1929, un grup de istorici de la Palatul Topkapî din Istanbul, Turcia, au facut o descoperire fascinanta: un fragment de harta executata pe o bucata de piele de gazela si datata 1513. Harta descrie în detaliu o parte a Oceanului Atlantic si cele doua Americi. Este misterios faptul ca, potrivit datarii, harta a fost realizata la doar cîtiva ani dupa descoperirea lui Columb si cu trei secole înainte de a se fi aflat ceva despre Antarctica. O data cu trecerea timpului, în loc sa se elucideze misterul, dezbaterile legate de modalitatea în care autorul hartii a adunat informatiile au devenit din ce în ce mai furtunoase. Este vorba, oare, despre un popor foarte evoluat, sau chiar despre extraterestri, ori avem de-a face cu realizarea grafica a teoriilor elaborate în acel moment de stramosii nostri? Harta a fost botezata dupa numele realizatorului sau: Piri Reis. Cuvîntul "reis" înseamna "amiral"; s-a descoperit ca, înainte de a accepta postul de comanda în Marina Imperiala otomana, Muhiddin Piri a fost un simplu pirat. În timpul calatoriilor sale, el a adunat tot felul de harti, schite, desene si diagrame ale liniilor de coasta si ale tuturor insulelor cunoscute pîna în acel moment. În 1513, utilizînd mai multe surse exhaustive de date si informatii, el a realizat prima sa harta a întregii lumi, ceea ce astazi numim Harta Piri Reis. Despre Piri Reis se mai stie ca în 1528 a compilat o noua serie de informatii si studii si si-a continuat cariera militara pîna în 1554, respectiv, pîna la vîrsta de aproximativ 90 de ani, cînd a fost decapitat din ordinul sultanului. Segmentul de harta descoperit în 1929 este doar un fragment din documentul original si înfatiseaza Oceanul Atlantic, de la coasta de vest a Africii, pîna la coasta de est a Americii de Sud si pîna la coasta de nord a Antarcticii, în sud. Interesant este faptul ca Piri a inclus în harta si detalii referitoare la sursele de informatii pe care le-a utilizat. Astfel, el pretinde ca s-a folosit de unele indicii cartografice din secolul al IV-lea, si chiar mai vechi. Harta nu a fost realizata prin împartirea în linii drepte - longitudine si latitudine -, ca în cazul hartilor moderne, ci cu ajutorul unei serii de cercuri si linii radiante. Acest gen de harti sînt numite "portolan" si înfatiseaza rute de navigatie, reprezentînd ghiduri de la un port la altul, fara a oferi informatii exacte despre pozitia si profilul configuratiei terestre. Hartile antice de acest gen au fost foarte raspîndite; chiar Columb a declarat ca a folosit una dintre acestea cînd a pornit în calatoria care s-a soldat cu descoperirea Americii. Multi dintre cei care au studiat amanuntit Harta Piri Reis considera ca nivelul detaliilor geografice si al informatiilor matematice care au fost necesare pentru realizarea ei depaseste cunostintele si sistemul de navigare din secolul al XVI-lea. Într-adevar, expertii Fortei Aeriene a SUA din anii '60 au ajuns la concluzia ca harta este atît de precisa, încît au înlocuit chiar unele date eronate din propriile lucrari cartografice. Unii oameni cred ca o astfel de harta a putut fi realizata numai prin survoluri aeriene, ba chiar se sugereaza ca fiinte extraterestre au cartografiat planeta noastra si si-au lasat studiile pentru a fi copiate de fiintele umane. Modul în care este descrisa Antarctica, acuratetea detaliilor geografice reprezinta cel mai fascinant aspect al Hartii Piri Reis, cu atît mai mult cu cît acest continent a fost descoperit în 118, iar cartografierea moderna s-a realizat abia în 1949, de catre o expeditie mixta, britanica si scandinava, cu ajutorul unui echipament sofisticat cu care s-a putut vedea profilul solului aflat sub calota de gheata. Potrivit teoriei menite sa explice aceasta situatie, o civilizatie antica a reusit - cu ajutorul unei tehnologii avansate, care nu s-a pastrat pîna în  prezent - sa cartografieze continentul înainte de a fi acoperit de gheata. Si în aceasta privinta exista controverse între oamenii de stiinta; în timp ce unii afirma ca Antarctica este acoperita de gheata de peste 6000 de ani, altii cred ca este vorba de cel putin sute de mii de ani. Expertii cartografi pretind ca la alcatuirea hartilor în sistemul portolan nu se avea în vedere acuratetea datelor, ba chiar multe dintre acestea includeau teritorii imaginare. Cu toate acestea, Harta Piri Reis prezinta detalii de o acuratete greu de explicat. Spre exemplificare, Insula Falkland, care este plasata pe latitudinea corecta, desi ea a fost descoperita abia în 1592, si lantul muntos Andes din America, necunoscut la acea data. De asemenea, Groenlanda a fost descrisa ca fiind formata din 3 insule separate, fapt confirmat de descoperirile facute abia în acest secol. Asadar, dezbaterile continua. Se poate spune oare ca Piri Reis a avut doar noroc si intuitie atunci cînd a realizat cartografierea? Sau a avut acces la harti maritime si terestre realizate de o rasa superioara, care a trait pe planeta noastra în urma cu multe mii de ani .

 
In 1953, un ofiter al marinei turce a trimis harta lui Piri Reis Inginerului sef al Oficiului Hidrografic Naval al Statelor Unite. Pentru a o cerceta, acesta i-a cerut ajutorul capitanului Arlington T. Mallerey, cu care mai colaborase, o autoritate in materie de harti antice. Raportand harta la cele existente, aceasta nu numai ca s-a dovedit a fi perfecta, dar chiar a mai adus corecturi hartilor moderne. De exemplu, pe harta lui Piri Reis, Groenlanda e reprezentata prin doua insule separate. Aceasta informatie a fost confirmata recent de un explorator polar francez, care a descoperit cu ajutorul sondelor ca sub stratul de gheata sunt intr-adevar doua insule. In Antarctica, prin acelasi procedeu s-a descoperit ca sub calota de gheata exista vaile si muntii descrisi de harta lui Piri Reis, deoarece harta reproduce nu numai conturul continentelor, ci da si indicatii topografice privind interiorul acestor continente. Lanturile muntoase, varfurile, insulele, fluviile si platourile sunt insemnate cu cea mai mare exactitate.
Confirmand toate acestea si multe alte lucruri, cartografii Marinei Americane au ajuns la urmatoarele concluzii:
1. Columb a avut o harta in calatoria sa spre America, care arata coastele Yucatanului, Guatemalei, Americii de Sud pana la Stramtoarea Magellan si o mare parte a coastei Antarcticii.
2. Harta originala are cel putin 5.000 de ani, iar unele date arata ca poate chiar mai mult. Unele parti de uscat care apar pe harta sunt acoperite de gheturi de mii de ani.
3. Doar cartografi foarte experimentati din zilele noastre ar putea desena o harta cu un grad de acuratete atat de mare, si numai dintr-un avion.
Ca sa adanceasca misterul acestei harti, studii ale unor profesori ca Charles H. Hapgood sau Richard W. Strachan au aratat ca originalul hartii dupa care s-a inspirat Piri Reis a fost o fotografie aeriana de la o foarte mare inaltime, deoarece harta seamana perfect cu o fotografie a pamantului realizata din satelit, unde, datorita formei sferice a Pamantului, continentele situate mai departe de centrul imaginii "aluneca in jos" , la fel ca pe harta lui Piri Reis. 
Capitanul Mallery sustine de asemenea ca harta nu se putea realiza decat dintr-un aparat de zbor, fiind prinse pe ea piscuri muntoase din nordul Canadei si din Alaska care nu erau trecute nici pe hartile strategice ale Armatei americane. Pe langa asta, adauga el, "stiau sa calculeze longitudinea, lucru pe care noi inca nu il stiam acum doua sute de ani".
Profesorul Charles H. Hapgood sustine ca deoarece calota glaciara a Antarcticii se presupune ca are 100 de milioane de ani, exista doua posibilitati asupra perioadei in care a fost facuta harta initiala: ori calota glaciara este de factura recenta, cateva mii sau zeci de mii de ani, ori originalul hartii a fost facut acum milioane de ani, cand inca omul nu exista. Aceste doua prezumtii sunt respinse de comunitatea stiintifica, deoarece fiecare dintre ele ar da peste cap tot ceea ce credem noi ca reprezinta istoria umanitatii, de aceea harta lui Piri Reis este considerata doar o curiozitate, printre multe altele care ne-ar schimba poate sistemele de valori sau istoria.

Realitate istorica si speculatii de senzatie
Despre viata si opera lui Piri Reis (1470?-1554) s-a scris foarte mult în lume, dar subiectul este înca departe de a fi fost epuizat. Acest lucru se datoreste în parte si faptului ca pe lînga cei care au studiat problema cu toata atentia si în deplina cunostinta de cauza, mai sînt si unii care fie n-au înteles bine despre ce este vorba, fie n-au vrut sa recunoasca meritele marelui cartograf otoman, inventînd povesti despre pretinsa folosire de catre acesta a unor surse extraterestre.

Despre ce este vorba?
Lucrarile cartografice ale lui Piri Reis sînt Harta Lumii (Planiglobul) si asa-numita Carte a Marilor (Kitab-î-Bahriye) - adica ceea ce italienii numeau Portolano, iar în marina se cheama acum carte pilot - continînd în esenta descrierea Marii Mediterane si a Marii Rosii. Din harta s-a mai pastrat doar zona Oceanului Atlantic (plansa I), realizata în doua editii: 1513 si 1528. Cea mai importanta, mai cunoscuta si mai controversata editie a Hartii Oceanului Atlantic (Piri Reis’ in Atlantik Okyanusu Haritasî) este cea din 1513, pe care sudul Americii de Sud este unit cu o portiune din Antarctica. Harta originala, bogat ilustrata si colorata, are dimensiunile de 90x65 cm si este partial deteriorata. Din loc în loc, cu deosebire în jumatatea din stînga jos, Piri Reis a adaugat numeroase explicatii de ordin geografic, nautic, istoric, etnografic etc. Pentru o orientare mai usoara, aceste explicatii (numite note marginale) au fost în zilele noastre numerotate conventional cu cifre romane, pornind de la I în stînga sus si continuînd în spirala în sens invers acelor ceasornicului, ultima nota fiind XXIV. Cartea Pilot a aparut tot în doua editii (1521 si 1526) si cuprinde atît texte (unele în versuri), cît si schite (harti mici). Ea este cunoscuta în mai multe variante, rezultate din transcrieri facute în diferite locuri si perioade.

Cine a fost Piri Reis?
Apogeul carierei lui Piri Reis s-a produs catre jumatatea secolului al XVI-lea si a coincis cu perioada de maxima expansiune a imperiului lui Soliman Magnificul (1520-1566). Tînarul Muhiddin Piri (viitorul Piri Reis) s-a nascut cîndva între anii 1465 si 1470, mai probabil în 1470. Tatal sau Hagi (scris Haci în ortografia turca) Mehmet, se pare ca era de oridine crestina, probabil grec. Unchiul sau (fratele tatalui) se numea Gazi Kemal si este vestitul corsar Kemal Reis (zis Camali în cronicile venetiene), fost comandant al flotei otomane din Marea Mediterana în ultimul sfert al veacului al XV-lea. Trebuie precizat ca printre acesti corsari (o adevarata pepiniera din care marina militara turca si-a recrutat cei mai buni oameni) se numara figuri legendare ca Hîzîr Reis (caruia turcii îi mai zic si Barbaros Hayreddin si care în scrierile occidentale este numit "Hayreddin Pasa" sau "Barbarossa"), Turgut Reis (alias "Dragut") si altii. Potrivit unei ipoteze, familia lui Hîzîr Reis ar fi fost de origine aromâna. Revenind însa la Piri Reis, el si-a facut de timpuriu ucenicia sub îndrumarea lui Kemal Reis, navigînd cu el pe apele Mediteranei si luptînd contra genovezilor si venetienilor. Este perioada în care viitorul cartograf a cunoscut direct coastele si porturile mediteraneene, schitînd harti, facînd desene si înregistrînd tot felul de date utile pentru navigatori. 
Distingîndu-se repede prin calitatile sale, el a contribuit din plin la fundamentarea întelesului de "marinar încercat", pe care îl avea pe atunci cuvîntul corsar în flora turca. Corsarul Gazi Kemal a intrat oficial în serviciul Imperiului otoman în 1495, iar în 1499, atît el, cît si nepotul, au primit titlul de reis, cuvînt de origine araba care însemna "comandant de nava mare sau de grupare navala". În 1511, Kemal Reis cade în lupta cu venetienii, iar nepotul lui, îndurerat, se retrage la Gelibolu (Gallipoli), orasul sau natal, unde se dedica editarii hartii (harita) si cartii pilot (kitab-î-bahriye), despre care vom vorbi în continuare. Revenit în serviciul activ, el participa sub sultanul Selim I la campania din Egipt (1517), iar apoi sub Soliman la cea din 1522, încheiata cu cucerirea Insulei Rodos. Ultima functie cunoscuta a lui Piri Reis a fost aceea de comandant al flotei din Marea Rosie si Marea Arabiei. În 1551, el a cucerit teritoriul numit Mascat cu o flota de 30 de nave, dupa care a asediat fortareata portugheza Ormuz. Asediatii l-au convins însa (dupa cît se pare, cu ajutorul unei mari sume de bani) sa ridice asediul, asa ca s-a întors la Cairo. Dar acolo, Ali Pasa, guvernatorul Egiptului, care era la curent cu cele întîmplate, i-a confiscat bunurile si a obtinut de la Soliman condamnarea sa la moarte, executata în 1554. S-a stins astfel, în vîrsta de aproximativ 85 de ani, un om a carui remarcabila realizare cartografica înca mai contine, dupa aproape o jumatate de mileniu, atît informatii utile, cît si enigme care îsi asteapta dezl


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu